Jubileum weekend moddervreters

12,5 jaar MTB — 21-23 juni 2019

Na maanden van voorbereidingen met een geheimhouding, waaraan de CIA nog een flinke punt kan zuigen, werd op 20 juni bekend gemaakt waar wij het Jubileumweekend zouden gaan vieren. Het werd Wezuperbrug! Na dat bericht dook nagenoeg iedereen op google maps om te weten waar dit lag. Het bleek in Drenthe te zijn. Drenthe? Maar daar is toch alles vlak? Maar met het jubileum en gerstenat in het achterhoofd, vertrokken we met 22 man en 1 vrouw op 21 juni naar Wezuperbrug. De eerste groep, de kwartiermakers, vertrokken aan het begin van de middag. Wel met wat vertraging want door alle mee te nemen sportsupplementen ontstond er krapte in het laadruim. Even werd even overwogen om de fietsen dan maar thuis te laten. Maar door de extra fietsendrager van Mihason en de soepele opstelling van Ron Cannon om los brood in zijn auto te accepteren gingen we op weg.

Aan het eind van de middag arriveerde we bij de camping. Vier mooie huisjes naast elkaar. Na het uitladen van de spullen en aanvullen van het nodige vochtverlies, werden we getrakteerd op een heerlijke bereidde pasta maaltijd. Het koolhydraten stapelen was begonnen. Aansluitend nog een wandeling over de verrassend grote camping. Een aantal van ons stonden likkebaardend te kijken naar de aanwezige skiheling. Aangekomen bij het springkussen kwam het kind in racekever, de klimgeit, de kale en Ron Canon naar boven. Als ware stuiterballen gingen ze op en neer. In de loop van de avond arriveerden de anderen. De laatsten hadden het meeste geluk, want ze mochten in de bedsteeën, lekker nostalgisch. Onder het genot van goudbruine versnaperingen en verantwoorde drankjes werden goede gesprekken gevoerd en de avond verliep uiterst gezellig. Deze werd ondersteund door een diversiteit aan muziek van een gratis spotify account.

Hierna zocht de een naar de ander zijn of haar bed op. Na een zeer goede nacht (spreek voor mijzelf) op zaterdagochtend om 08:00 met zijn allen aan het ontbijt. Koffie werd geserveerd door de Kale. Jus d orange en melk vloeide eveneens rijkelijk. Misten we toch nog iemand? Jawel, Mega Mindy. Haar wekker had om 08:00 blijkbaar nog niet voldoende oplaadtijd gehad. Om 8:17:36 kwam ze er alsnog aan.

Na het ontbijt maakte iedereen zich gereed voor de eerste tocht. Schitterend weer! De spanning kon je van ieders gezicht aflezen en er werd al nerveus heen en weer gefietst voor de huisjes. Uiteraard vriendelijk goedemorgen roepend naar de buren.

Om 09:03 vertrokken we. Onder de bezielende leiding van de E’naleste verlieten we de camping. Hij liet hij ons de mooiste paadjes zien. En zoals een goed klepperweekend betaamt ontbrak het element cultuur ook niet. Een bezoek aan een hunnebed kon dan ook niet uitblijven. Net zo min als een bezoek aan een stenenwinkel, waar je klaarblijkelijk stenen kunt kopen voor je eigen hunnebed. Maar de stenentuin bleek eenrichting, dus moesten we omdraaien. Niet veel later een leap zagen we heuse mammoeten in het gras staan. Wat heeft Drenthe veel te bieden.

Kort daarna startte het echte werk. En al zoekend en fietsend over hele mooie single MTB tracks kwamen we uit bij restaurant ‘t Hemelriek. Daar dronken we onze welverdiende koffie met locale lekkernij erbij. Rob en Dale wat later omdat Rob lek had gereden en Dale hem hielp. Aansluitend sprongen we allemaal weer fris en fruitig op onze fiets, om de MTB route (Grolloo) die erlangs liep te vervolgen. Onze stoutste dromen werden snel daarna overtroffen. Heerlijke klimmetjes en bochten. Totaal onverwacht maar wat een ontzettend gaaf parcour werd het. De snellere onder ons gingen steeds sneller en de langzamere onder ons steeds meer op inzicht. Zo gebeurde het dat we na het MTB rondje andermaal bij het Hemelriek kwamen binnendruppelen. Allen moe maar voldaan. Na wat genuttigde vochtaanvullers gingen we op weg naar Wezuperbrug. Maar niet voor we nogmaals over dat verschrikkelijk mooi stukje route gingen rijden. Omdat er een heuse carrousel in zat, was het idee geboren dat ik vooruit zou fietsen om iedereen te filmen. Zo gezegd, zo gedaan. Na een half uur wortel schieten met kramp in de vingers van de camera kreeg ik het bericht dat Rob weer lek had gereden. En de groep wat vertraging had. Maar het wachten werd meer dan beloond. Als een ware stoomtrein, waar Thomas jaloers op zou worden, kwamen ze aangedenderd. Best indrukwekkend, om 22 MTB Kleppers achter elkaar te zien. En tsjeesis wat moet je daarna doorfietsen om ze weer bij te halen.

Maar niet veel verder waren we weer bij elkaar.  Na nog wat omweggetjes door een werkelijk schitterend bosgebied kwamen eind middag weer op de camping terug. Een aantal hadden er iets meer dan 100 km opzitten wegens een extra lus. Chappeau voor hun. De rest 85+ km-ers. Eenmaal van de fiets af werd de weg naar het gekoelde gerstenat al snel gevonden. Wat kan dat lekker zijn. Tijdens het vocht aanvullen, werd er Chinees besteld. En niet veel later zaten de meesten opgefrist aan de nummers 32, 45 ,56 en 5 met sambal en kroepoek.

Het avondeten ging moeiteloos over in de avond. Mihason en de E’naleste hadden echter nog iets in petto voor ons. Maar daarvoor moesten we wel eerst met zijn allen een uitgebreide wandeling over de camping maken en goed opletten. Zo kwamen we andermaal langs de skibaan waar het likkebaarden was overgegaan in kwijlen (voor een aantal).

Terug bij de huisjes na zo’n 5 km wandelen waren we vol verwachting. Dat zijn we overigens nog steeds, want het vervolg moet nog altijd plaatsvinden.

Maar dat kon de pret van de avond niet minder drukken. En na wat stoere verhalen en veel gelach werd een stukje eerder dan de avond ervoor de bedden opgezocht.

De zondagochtend was iedereen weer fris en fruitig aan het ontbijt en om 09:00 stonden we weer klaar voor nog een lekker stukje fietsen. Eerst nog ff snel een banaantje geplukt uit een heuse ‘bananenboom’ welke tussen onze huisjes stond.

En niet veel later, andermaal de camping af. Weer onder de bezielende leiding van de Enaleste en zijn goochelkaart. De weg voerde naar een MTB parcour vlak in de buurt. Het was overigens de mtb route Sleen, voor de meeschrijvers onder ons.

Wat een fantastisch en vooral onverwacht mooie en leuke track is. Afwisselend veel lekkere bochtjes en ook zeker zo verrassende klimmetjes en afdalingen. Wegens tijdgebrek besloten we om het leuke stukje nogmaals te doen. Mihason had blijkbaar in het eerste rondje een jump gedaan. In het tweede rondje al dan niet gepland ging de enalste na een klimmetje voor de drop, met de kale in zijn wiel. Het positieve was dat beide van de drop zijn gegaan, de landing ging wat minder. De enaleste ging hard onderuit en de kale kon hem niet meer ontwijken. Gelukkig was er snel een trialruntrainer ter plaatse welke enthousiast ehbo ging toepassen. De schade viel gelukkig mee, krassen, schaafwonden, pijnlijke plekken. Maar belangrijker! De fietsen waren nog heel.

Eenmaal bijgekomen vervolgden we onze weg en was het daarna tijd om naar de camping terug te gaan. Eenmaal bij de huisjes gearriveerd, kriebelde de skihelling wel heel erg. Dus met een aantal die kant op. Aan de betreffende medewerker gevraagd of we omhoog mochten fietsen. En ze vond het goed! Als eerste de klimgeit. Hij deed zijn naam eer aan door zonder ervan af te hoeven boven aan te komen. Vervolgens volgde racekever, Erwin, Koga, Ized, Jerommeke, zoutje en ondergetekende. Het was een aparte ervaring. Alsof je met twee lekke banden fietst. Ik redde het laatste stuk niet zonder af te stappen, maar was niet de enige. Maar wat een mooie ervaring. De afdaling was zo niet nog meer uitkijken. Alsof je van een steile brug rijdt met twee zwabberzachte banden op tegels die zover uit elkaar liggen dat je je band er prima in zou kunnen parkeren.

Eenmaal beneden gingen we voldaan terug naar de huisjes, met een kleine 50 km rijker op onze tellers.  Daar stonden de kliekjes 32,45, 56 en 5 al op ons wachtten. Na deze lunch en wat opruimacties was het tijd om weer huiswaarts te keren.

We kunnen met zijn allen terugkijken op een leuk en gezellig maar vooral verrassend mooi MTB Jubileumweekend daar in Drenthe!!